woensdag 26 oktober 2011

44.

Europa is zo belangrijk. De euro is zo belangrijk. Maar waarom Europa of die euro zo belangrijk zijn, wordt er nooit bij gezegd. We zouden zoveel verdienen door die euro. Ook daar geloof ik niets van: in de jaren negentig waren we het meest welvarende land van Europa. Dat hadden we voor 95% zelf gedaan, want we zaten toen nog, met de gulden, in Europa.
Als ik de occupyers eens een goede tip mag geven: jullie weten nu niet waar jullie tegen of voor zijn. Jullie zitten nu in die aardige tentjes niets te doen. Ik weet een spandoek: ‘Terúg met de gulden!!!’ Hebben jullie eindelijk eens een goede leus.
Dan zou ik helemaal achter jullie staan: met een eigen munteenheid heb je geen problemen met Italië, Griekenland, Portugal, Ierland, Spanje, Frankrijk, Hongarije, Roemenië en noem de hele rest maar op. Je regelt je eigen zaakjes. Je koppelt hooguit je gulden aan de euro, als die dan nog bestaat natuurlijk, of aan het Engelse pond. Klaar, alles is geregeld. Weg crisis.
We zouden ook regelrecht uit de EU moeten stappen, vind ik. Waar is dat gedoe anders goed voor dan voor de ambtenarij, die er een vetpot aan heeft? We maken zelf onze besluiten wel.
Als ik een gedreven persoon was met een hoge levensverwachting, zou ik op dit punt alleen al een nieuwe politieke partij oprichten.

(In een ideale wereld (die helaas niet bestaat) zouden we nu een Noord-Europese Liga hebben, met Duitsland, Engeland, de Benelux en de Scandinavische landen. Daar mag Frankrijk ook bij, zodra ze een normaal staatsbudget hebben en zodra hun banken ook geheel schadevrij zijn.
Die laatste twee dingen zou je jaarlijks door het IMF kunnen laten controleren. Als je dat doet, dan kun je ook gezamenlijk garant gaan staan als het eens een jaartje niet goed gaat, met bijvoorbeeld Nederland of Engeland.
Laat de rest maar een Oost- en een Zuid-Europese Liga oprichten. Even goede vrienden. Maar we gaan niet meer met z’n zevenentwintigen aan tafel zitten. Dat blijkt niet te werken.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten