zondag 3 juli 2011

18.

U dacht misschien: het kan in Nederland niet erger dan met de monumentale beeldhouwkunst. Elke keer als er  zo’n ding wordt onthuld, bekruipt je weer een gevoel van schaamte. Eigenlijk is het enige ‘normale’ monumentale kunstwerk De schreeuw, gemaakt door Jeroen Henneman. Het staat in het Oosterpark in Amsterdam. Ik ben er nooit naar komen kijken (want ik lijd aan heimwee en ik weet niet hoe je bij dat Oosterpark moet komen), maar ik heb het ding op foto’s, video’s en op de tv gezien. Het is een prachtig beeld en Henneman verdient een staatsprijs, alleen al voor dit ene beeld.
Maar in Engeland kunnen ze er ook wat van! De foto hierboven is een foto van The sentinel (de waakhond, zou ik vertalen). Dit onding van 16 meter hoogte staat op het Spitfire Island in Birmingham. Het is gemaakt door Tim Tolkien (achterneef van J.R.R. Tolkien, de schrijver). Het stelt inderdaad drie Spitfires voor, en meer valt er volgens mij niet over te zeggen, als je verstandig blijft.
Als je onverstandig bent, zeg je: zo een lelijk beeld heb ik nog niet eerder gezien. Daar ben ik het van harte mee eens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten